Poliklinika Dr. Došen

Ambulanta za zatajivanje srca

Outpatient heart failure clinic

Prvi program ambulante za zatajivanje srca u RH

Što je zatajivanje srca?

Zatajivanje srca je stanje u kojem srčani mišić, zbog raznih razloga, nije sposoban podmiriti potrebe tijela za kisikom

ili

Europsko kardiološko društvo – zatajivanje srca je klinički sindrom obilježen tipičnim simptomima i može biti praćen znakovima strukturnih i/ili funkcionalnih abnormalnosti srca koje uzrokuju smanjen srčani udarni volumen i/ili povišen intrakardijalni tlak punjenja u mirovanju ili tijekom napora.

Kako je često zatajivanje srca?

Učestalost zatajivanja srca značajno raste zadnjih godina pa je postalo najčešći razlog bolničkog liječenja među osobama starijim od 65 godina i najčešći razlog ponovnog prijema u bolnicu unutar 30 dana.

U Hrvatskoj čak 65-75 tisuća ljudi pati od zatajivanja srca što je veliki javnozdravstveni problem.

Po troškovima liječenja to je najskuplja bolest u suvremenom svijetu. Bolesnici su trajno ovisni o posjetama liječniku, o lijekovima, bolničkom liječenju i nisu sposobni za posao.

Kakva je prognoza bolesti?

Zatajivanje srca je stanje koje ima veću smrtnost od gotovo svih zloćudnih bolesti.

Dobra vijest je da su  dužina i kvaliteta života ovisni o kvaliteti liječenja.

Koji su znaci i simptomi zatajivanja srca?

• Zaduha (gušenje) pri naporu ili u mirovanju
  • Umor, nedostatak energije
  • Gubitak apetita, povećanje (otok) trbuha,  oticanje gležnjeva
  • Povećanje tjelesne težine uz normalno ili čak smanjeno uzimanje hrane

Naročito je važno rano otkrivanje bolesti jer  rano liječenje bolesnika može sasvim promijeniti tijek bolesti (značajno produžiti trajanje i kvalitetu života).

Što ambulanta za zatajivanje srca nudi pacijentima?

1. Cjelovit pristup dijagnostici i liječenju zastojne srčane insuficijencije.
  1. Stalnu korekciju terapije prema stanju bolesnika
  1. Edukaciju (učenje) bolesnika u:
  • razumijevanju  bolesti,
  • ovladavanju samokontrolom važnih faktora (krvni tlak, puls, šećer u krvi, tjelesna težina)
  • prilagođavanju pravilnoj prehrani
  • prilagođavanju odgovarajućoj fizičkoj aktivnosti
  1. Pravovremene (brze) kontrole nakon otpusta iz bolnice zbog pogoršanja stanja
  1. Koordinaciju liječenja i zdravstvene skrbi između kardiologa, obiteljskog liječnika i sestre na terenu
  1. Sudjelovanje u praćenju znakova i simptoma zatajivanja srca da se izbjegne pogoršanje stanja i potreba za bolničkim liječenjem
  1. Suradnja s kardiolozima subspecijalistima zbog rješavanja pojedinih problema (aritmija, ugradnje elektrostimulatora, ICD ili CRT, koronarne bolesti i sl.)
  1. Pravovremeno upućivanje bolesnika na kardiološke klinike radi primjene naprednih metoda liječenja
  1. Stalna podrška za bolesnika i obiteljskog liječnika u svim stadijima bolesti

Koja je korist od liječenja u ambulanti za zatajivanje srca za bolesnike?

1. Točna dijagnoza bolesti, točno utvrđivanje stadija bolesti
  1. Liječenje u skladu s medicinom temeljenom na dokazima
  1. Pravilno „titriranje“ (povećavanje) doze lijekova koji dokazano produžavaju trajanje života bolesnika i poboljšavaju kvalitetu života
  1. Liječenje pridruženih bolesti u dogovoru s odgovarajućim specijalistima
  1. Obavljanje kardioloških kontrola u potrebnom broju bez dodatnog plaćanja
  1. 24-satna telefonska dostupnost educirane medicine sestre bez dodatnog plaćanja
  1. Dogovaranje liječenja s obiteljskim liječnikom
  1. Besplatne tjedne radionice za bolesnike sa zatajivanjem srca i njihove članove obitelji ili osobe koje brinu o njima

Kako se uključiti u program Ambulante za zatjivanje srca?

Za uključivanje u program u poliklinici je potrebno učiniti:

• Analiza medicinske dokumentacije
  • Kompletan kardiološki pregled
  • Ekg
  • Ultrazvuk srca s kolor doplerom, tkivnim doplerom mjerenjima deformacije miokarda
  • NTproBNP

Kako se bolesnik liječi kroz ambulantu za zatajivanje srca?

Ako bolesnik boluje od zatajivanja srca slijedeći korak je ustanoviti uzrok i težinu bolesti, a zatim uskladiti terapiju sa stanjem bolesnika.

Vrlo je važno izdvojiti bolesnike:

1. kod kojih je moguće liječiti uzrok bolesti (npr poboljšati protočnost srčanih krvnih žila ugradnjom stentova ili premosnica, operacije srčanih zalistaka i sl)
  2. kod kojih je moguće popraviti stanje ugradnjom elektroničkih naprava (resinhronizacija, ugradnja kardiovertera i sl)
  3. kod kojih su neophodne metode naprednog kardiološkog liječenja jer se lijekovima ne može postići optimalno stanje

Kod svih bolesnika neophodno je prilagoditi terapiju prema smjernicama koje se temelje na dokazima o produženju života i poboljšanju kvalitete života.

1. Postepeno se povećavaju doze lijekova dokazano produžuju trajanje života i poboljšavaju kvalitetu života bolesnika.
  2. beta blokatori,
  3. inhibitori angiotenzin konvertirajućeg enzima,
  4. blokatori angiotenzinskih receptora
  5. antagonisti aldosterona
  6. inhibitori neprilizina

Stanje bolesnika i efekte terapije potrebno je pažljivo kontrolirati, obično svaka 2 tjedna, po potrebi i češće.

1. Isto tako potrebna je i korekcija doza lijekova koji poboljšavaju siptome bolesti, ali ne utiču na dužinu života (diuretici, antiagregacijska ili antikaogulantna terapija i sl).
  2. Potrebno je liječenje čestih pridruženih bolesti:
  • šećerna bolest,
  • kronična obstruktivna bolest pluća,
  • visoki krvni tlak,
  • slabokrvnost,
  • zatajivanje  bubrega

Redovitim kontrolama kroz 3-5 mjeseci trebali bi doći do odgovarajućih doza lijekova za svakog bolesnika i postići najbolju moguću kvalitetu života.

U tom periodu boelsnik bi trebao biti sposoban da sam prepoznaje znakove pogoršanja bolesti  ili promjene svoga stanja, da zna dovoljno o pravilnoj prehrani i fizičkim aktivnostima koje mu koriste

U daljnjem tijeku liječenja prati se stanje bolesnika, kontroliraju laboratorijski nalazi, bolesnik sudjeluje u radionicama ambulate za srčano zatajenje prema svojim potrebama, željama i mogućnostima.

Cijena liječenja u ambulanti za zatajivanje srca:

Kompletan kardiološki pregled s analizom medicinske dokumentacije

Ekg

Ultrazvuk srca s kolor doplerom, tkivnim doplerom

i mjerenjima deformacije miokarda

NTproBNP                                                                                        1180,00 kuna

Daljnje liječenje u ambulanti za zatajivanje srca tijekom 12 mjeseci:

Broj liječničkih pregleda, ekg-a, korekcije terapije – prema potrebi, u početku

najmanje 2x mjesečno

Stalni kontakt s medicinskim timom – 24-satna dostupnost medicinske sestre telefonom

Dogovaranje plana i provedbe liječenja s obiteljskim doktorom

Suradnja i pomoć pri upućivanju u kliničke ustanove radi konzultacija, dodatnog liječenja ili dijagnostike